GENEROA ETA JOLASA
Jolasa errealitatearen irudikapena da, inguruko mundua zelakoa den eta
helduek zelan jokatzen duten ikasteko mekanismoa. Umeek, jolasaren bidez,
jokabideak imitatu eta ingurunean moldatzen ikasten dute.
Horrexegatik balio du jolasak baloreak transmititzeko, eta balore horiek,
eragin handia izango dute eratzen ari den pertsonan: zelako baloreak, halako
emakumea, halako gizona. Jakin badakigu esperientziek, jasandako tratuak, eta
bizitzako lehenengo sei urteetan ikasitakoak eragin zuzena daukatela geroko
izaeran.
Era berean, jakin badakigu lehenengo hiru urteetan zehar identifikatuko
garela geure generoaz. Partaideak garen taldearekin identifikatzen ahaleginduko
gara, betiere, geure banakotasunetik abiaturik. Imitatze prozesu hau ez da
aseptikoa, ez baitugu beti den-denean berdinak izaten ariko.
Genero-rolak aldatu egin dira, eta, gainera, beti egon da rol horien
muturreko ezaugarriak zalantzan jarri dituena. Nolanahi ere, erreferentziazko
familia edo gizarte-talde kultural batean integratzeak ailegatzen zaizkigun
mezuak, adierazpenak, jokabideak, erreakzioak, keinuak eta abarrak onartzea
dakar; hori dela eta, partaidea izateko, umetatik hasiko gara imitatzen.
Hezkidetzan sarritan erabiltzen dugu honako termino hau: ezkutuko
curriculuma. Honela bereizi egiten ditugu irakaspen esplizituak eta
inplizituak; izan ere, esplizituki adierazten ez ditugun arren, egon badaude
transmititzen ditugun irakaspen batzuk, eta umeek, behaketaren bidez, ikasi
egiten dituzte: umeek geure keinuak barneratzen dituzte, geure jarrera, geure
pentsaera, geure jokaera...
Mutilari neskari baino ozenago eta gogorrago egiten diogunean errieta, zer
ari gara transmititzen? Eskoletan ez badira emakumezko erreferenteak ematen,
zer ari gara transmititzen? Jendartean ia ez badugu emakumezko kirolaririk
aipatzen, zer ari gara transmititzen? Gizonezko kirolariei, jolasaren beraren
kalterako bada ere, euren jokaldietan agresiboagoak izateko eskatzen badiegu,
eta baliozkotzat jotzen badugu portaera hori, zer ari gara transmititzen?
No hay comentarios:
Publicar un comentario